En nyttig kaka

Den här kakan åt jag igår. Tyckte jag var rätt så värd det. Vi hade friluftsdag igår, och jag simmade 1,6 km, sprang 1 km (mina muskler var så döda efter simningen så det blev bara ett varv…), gick stavgång 3,5 km och sedan hade jag ridning en timme på kvällen. Vilket gick skitbra. Men det känns i kroppen idag, har sån himla träningsvärk i ryggslutet. Undrar om det är från simningen eller ridningen…

Anyway, kakan ja. Raw food och sånt nice (tror jag). Här är i alla fall ett recept på en nyttig kaka som jag tycker är god och alldeles lagom söt – vilket brukar betyda att den är inte alls så där god som en “riktig” kaka är och inte alls särskilt söt, men it works for me!

1 banan
1 skvätt mjölk eller kaffe (typ 1/4 dl)
3 tsk kakao
Några frysta hallon, ca 1/4-1/2 dl
1/2 dl nötter, t.ex. valnötter, cashewnötter och/eller hasselnötter
3 torkade dadlar/aprikoser/plommon etc (för sötmans skull!)

Mix allt med en stavmixer till en smet. Tillsätt havregryn allt eftersom (vad kan det ha varit, 1 dl kanske?) tills det blir en formbar smet, ungefär i samma konsistens som chokladbollar. Platta ut på en tallrik och forma till en fin kaka. Dekorera med kokos och hallon. Ställ in i kylen en timme eller två och servera med en klick turkisk yoghurt till!

//ALiCE med ICE

 

4 Responses to “En nyttig kaka”

  1. Kajsa says:

    Blä

  2. Angelica says:

    Men är inte rawfood att allt är ‘från grunden’, eller vad man ska säga? Att det är nyplockat, eller ja nåt sånt. Havregryn ser ju inte ut så från början tex, utan man har gjort något med det och så.

  3. Louise says:

    jag tycker det ser jättegott ut!!!!!

  4. Ylva says:

    …..jag tror att jag hade tyckt att det var godare om utseendet inte försökte efterlikna “söt” kaka….det lurar hjärnan, iallafall min..som då blir lite besviken när suget efter socker inte stillas…

Leave a Reply