Wishlist

5. Massagekaka från lush 🙂

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Malaysia – Dag 6 – Kota Kinabalu

Vi blev upphämtade supertidigt på morgonen för att börja den cirka 4-5h långa färden till startpunkten för dagens aktivitet: Forsränning! Våran buss gick sönder så vi blev sena till tåget, busschauffören körde med fasen i botten ikapp tåget vid en annan station där vi fick hoppa på det redan fulla, lilla och varma tåget. Ett gammalt lok tog oss längre in i Borneos djungel och längs med floden vi senare skulle åka ner för.

Själv forsränningenvar riktigt roligt! Vi fick en egen båtoch två ”experter” som satt längst bak och styrde upp det hela. Alice ramlade i två gånger och pappa en gång! Vid etttillfälle frågade ena killen om vi ville hoppa i och ”simma” genom en av etapperna och juppjupp, moi, sis och papi hoppade tillsammans med vår guide. ”Don’t panic and hold your nose” sa han, pappa med GoPron på hjälmen filmade det hela, och det vartverkligen en upplevelse! Endast vi tre ac de totalt kanske 25 personerna gjorde det, det vart riktigt roligt, läskigt och man fick en rejäl adrenalinkick mellan de enorma vågorna som kom utan paus. Jag svalde flera liter flodvatten kändes det som, men en fantastisk upplevelse var det!

Publicerat i Malaysia 2015/2016, Resor | 1 kommentar

Malaysia – Dag 4+5 – KL till Kota Kinabalu

26 december. Vi blev upphämtade på hotellet vid 8 för att ta ett flyg som skulle gå vid 11. Väl på flygplatsen i Kuala Lumpur så får vi veta att det inte alls stämmer, planet har redan gått och resebolaget har gett oss fel tider på våra vouchers. Efter mycket om och men kom vi iväg till Kota Kinabalu, där vi åt middag på en indisk restaurang vid kajen.

27 December. Vi blev pphämtade på morgonen och körda ut till en ö nära Kota Kinabalu där vi spnderade hela dagen. Vi lyckades bränna oss trots noga insmöjning, antagligen pga all snorkling. Det bästa var helt klart när jag och Alice hittade Nemo! Men allt som allt var det för turistigt och för skräpigt, och inte värt pengarna. Kvällen spenderades på en mysig restaurang som vi upptäckt genom Tripadvisor, El Centro. God mat och starka drinkar.

Publicerat i Malaysia 2015/2016, Resor | Lämna en kommentar

Malaysia – Dag 4+5 – KL till Kota Kinabalu

Publicerat i Malaysia 2015/2016, Resor | Lämna en kommentar

Malaysia – Dag 3 – Kuala Lumpur

Juldagen – tåg till Batu caves, stora grottor med olika indiska tempel. Varmt , svettigt och många trappor. Mamma stackarn fick fågelbajs på sig. Kvällen spenderades på en local food market där det vart liv och röelse.

Malaysia – Dag 2 – Kuala Lumpur

Julafton! Efter frukost på hotellet blev det en City tour där vi besökte flera kända landmärken.

Chinatown

DCIM100GOPROGOPR0111.

Krigsmonument

DCIM100GOPROGOPR0098.

DCIM100GOPROGOPR0094.

Kinesiskt tempel

DCIM100GOPROGOPR0089.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den stora moskén där vi var tvungna att täcka oss.

Kvällen spenderades sedan på hotellet där vi käkade julbuffé

DCIM100GOPROGOPR0118.

DCIM100GOPROGOPR0132.

Publicerat i Foto, Malaysia 2015/2016, Resor | Lämna en kommentar

Malaysia – Dag 1 – Kuala Lumpur

Årets långresa blev till Malaysia! Vi ankom tidigt på morgonen den 23 December till Kuala Lumpur efter en 13 timma lång flygresa från Amsterdam. Tröttheten till trots krigade vi oss genom dagen efter en nap på hotellet. Vi var uppe i Petronas towers, de kända tvillingtornen och käkade middag på gatan. Den nya GoPro-kameran användes flitigt!

DCIM100GOPROGOPR0034.

DCIM100GOPROGOPR0076.

Publicerat i Foto, Malaysia 2015/2016, Resor | Lämna en kommentar

Road trip dag 16+17 – Montenegro, Risan

Dag 16, dvs den 13 juli blev en slappardag för oss. Vi vaknade riktigt sent, låg på stranden, åt lunch klockan halv 5 och middag klockan 11. En katt som nyligen fått kattungar har flyttat in på vår balkong. Mycket kelig och matglad. Vi har matat henne snällt och hoppas att hon pallrar sig iväg till sina kattungar och ger dom mat, dom är väldigt små och skrangliga.

Idag, alltså dag 17 så vart det ett mer pressat schema. upp ”tidigt” för att åka till Europas största canyon, zip-line över den och sedan till The Black Lake, en sjö 1400 meter över havet omgivet av önnu högre berg. Temperaturen sjönk avsevärt till lägst 18 grader, men vegetationen blev desto grönare och mer likt Sverige. Många timmar i bilen men mycket vacker natur.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAzipline – film från ziplinenOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Publicerat i Resor, Roadtrip 2015 | 1 kommentar

Road trip dag 13+14+15 – Montenegro, Risan

Dagen efter Mamis födelsedag åkte vi vidare till nästa stopp – Montenegro. vi bor i ”livmodern” som mamma döpt det till i en liten by vid namn Risan.

När vi kom klockan 1 visade det sig att lägenheten skulle vara tillgänglig först om 2 timmar. Risan är en miniby och det finns inte så mycket att underhålla sig med, men vi käkade lunch och tittade på vattnet. Underlägget hade en bild på besticken på fel sida. Kanske alla i Montenegro är vänsterhänta.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dag 14 utforskade vi stället vi bor på, åkte runt ”livmodern” och utforskade Kotor, den närmsta ”stad” nära oss, lite som ett mini-Dubrovnik.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Dag 15 började med biltur mot Tivat och sol och bad. Vi tyckte att vi var världsbäst när vi hittade en nöstintill tom strand med supersköna solstolar väldigt nära det annars turistsmockade stränderna. Men, det vart lite för bra för att vara sant. Det var en privatstrand ägd av hotellet, och dom ville ha 75€ för ett par solstolar. 75€. Nja, så vi packade ihop det lilla vi hunnit bre ut oss och gick till stranden bredvid där vi la ut våra handdukar bredvid 100 andra. Efter det tog vi spontanbeslutet att åka till Albanien. Bara så där. Vi fortsatte med bilen längs med Montenegros kust och körde till Schkoder i Albanien, tog lite kort och åkte sedan tillbaka en annan väg via Montenegros huvudstad Podgorica. Sista biten som fågelväg inte är mer än 6 km tog längst tid eftersom att vägen som vi tänkte skulle bli en genväg liknade en kostig som slingrade sig upp på ett berg, 1700 meter över havet och sedan långsamt ner igen på andra. Men spännande vart det och när vi kom över krönet på andra sidan vart det nästan helt mörkt, och vi hade fantastisk utsikt över ”livmodern” där ljusen från byarna lyste upp. Kvällen avslutades sedan I Korat igen där vi pustade ut efter den händelsefulla dan. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Publicerat i Resor, Roadtrip 2015 | Lämna en kommentar

Road trip dag 12 – Kroatien, Dubrovnik

9 Juli – Mammas födelsedag! Vi sjöng för mamma på morgonen och spenderade sedan hela dagen på en segelbåt vi hyrt (inklusive en skeppare) och sedan finmiddag på restaurang.

Segelturen bjöd på en del snorkling, bland annat i en häftig grotta. Lunch åts på en av öarna utanför dubrovnik.

Middagen var helt fantastisk god och restaurangen fick en femma på TripAdvisor. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA