Bästa snabbmaten

Ni vet när man bara vill slänga ihop något snabbt, typ på sissådär fem minuter? Och man vill bli mätt, helst skall det vara någorlunda nyttigt, enkelt att göra och självklart blir det pluspoäng om det är vegetariskt. Well, det här tycker jag är den bästa snabbmaten som finns. Så gott, så otroligt enkelt och snabbt att göra, de flesta ingredienserna har jag alltid hemma och det är relativt nyttigt och självklart vegetariskt. Och man blir mätt. Jag ger er: en stor klick hemmagjord hummus (<3 <3 <3), massor av sallad, stekpannebröd och för att göra det lite roligare; en liten klick turkisk yoghurt, hemmagjord salladsdressing och färsk timjan. Och smör till det varma stekpannebrödet. Mmmm.

image

 

Hur man gör? Självklart vill ni veta det. Alltså, hummusen är ju hur enkel som helst att slänga ihop och det blir SÅ. HIMLANS. GOTT. Jag älskar hummus! Det är en bra proteinkälla om man skippar köttet, det är mättande, går hur snabbt som helst att göra och är dessutom billigt OCH nyttigt. Alltså hur bra!? Jag brukar ta en av ICA:s tetror med kikärter som kostar 7 kr och det ger (om man äter stora portioner hummus som jag gör hehe…) två eller möjligtvis tre portioner. Man häller av vattnet, sköljer kikärterna en sväng och lägger i bunke. Slänger i en skvätt olivolja (ganska mycket faktiskt, men man kan ta mer senare om man märker att det blir för lite). I med massor av kryddor – jag brukar använda spiskummin (det är liksom huvudkryddan i hummus så den måste man ha), oregano och/eller timjan, paprikakrydda, cayennepeppar och/eller chilikrydda, salt och peppar, kanel, lite honung, kanske en skvätt citronsaft och så självklart en till två vitlöksklyftor beroende på hur mycket vitlök man vill lukta. MIXA. Smaka. Tillsätt förmodligen lite mer av alla kryddor och kanske lite mer olivolja. NJUT.

Sen till den stora klicken hummusen (får alltid behärska mig så jag inte tar för mycket hummus men DET ÄR JU SÅ GOTT) så har jag massor av sallad, det är gott att förutom det “vanliga” som gurka och isbergssallad ha något sötare, till exempel rårivna mororötter och/eller rödbetor. Sen brukar jag göra lite stekpannebröd till vilket kan varieras på massor av olika sätt men grunden är mjöl, havregryn, vatten och salt. Blanda till bra konsistens (antingen som smulor eller platta ut till ett bröd). Stek i några minuter till det får en snygg yta. Vill man nyttigfiera stekpannebrödet kan man ju alltid använda t.ex. mandelmjöl och fiberhavregryn.

Ja, sen kan man ju alltid toppa med lite kall turkisk yoghurt, en god salladsdressing, fetaost, solrosfrön, lite färska kryddor osv. Och voíla! En supergod sallad med hummus som man slängt ihop på ett par minuter. Bra lunchlåde-mat också om man fixar salladen och hummusen innan, så slipper man värma om microkön brukar vara lång.

//ALiCE med ICE

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply