Bornholm!

Sent igår kväll, vid 21.50 närmare bestämt, anlände vi till Bornholm, jag och Mim. Vi hade planerat vår lilla semester redan i april, och att det blev just Bornholm var lite slumpartat. En bloggare jag följer skrev om en resa dit och det såg underbart ut. Färja från Ystad på 1 h 20 min. Taget! Det var dock först häromdagen vi faktiskt började kolla mer på vad vi skulle göra och det var också då jag insåg att färjan var otroligt dyr (999 DK under dagtid vilket ju är ca 1600 kr nuförtiden) så då bestämde vi oss för att anlända sent på kvällen en dag tidigare och sova i bilen. Mys!!

Vi vaknade upp till solsken och friska vindar och traskade ner till vattnet för ett morgondopp. Vi var ensamma på stranden och skinnydippade, underbart att känna vind och vågor mot naken kropp. Vi vågade dock inte gå ut så långt pga vågorna.

Vi åt frukost vid bilen (snabbkaffe på stormkök, frallor med pesto, granola med havremjölk och vanan mmmmm) och hade lite överläggning om vad vi skulle hitta på. Mim hade höga förhoppningar om att gassa vid stranden en hel dag men det var ju rätt blåsigt så vi bestämde oss för hike på norra Bornholm, “Hammerknud rundt” på cirkus 7 km. Ut på norra spetsen av ön mot havet, så vackert så vackert. Kuperad terräng och mycket blåsigt. Påminde om Kullahalvön och den yttersta västra spetsen där!!

Leden passerade vid Opalsjön, ett gammalt granitstenbrott som anlades på slutet av 1800-talet och togs ur bruk på 1970-talet och fylldes sedan långsamt med vatten. Här tog vi ett dopp och käkade lite medhavd lunch i form av dadlar, nötter, banan och macka.

Väl tillbaka bestämde vi oss för att ta ytterligare ett dopp eftersom vi då var på öns östsida som var mindre blåsig eftersom det var västanvindar. Lite svårt att komma upp och i men inga maneter och klart vatten! Någon gång efter 16.30 tog vi oss sedan till vårt Airbnb i Hasle, strax norr om Rønne dit färjan ankommer (på västsidan av Bornholm). Vi bor i ett vindsrum med utsikt över hamnen. Vi tog en liten tur för att reka matbutiken (som inte hade vegansk crème fraîche men däremot lokal starköl, exotiskt), och sen lagade vi böntacos till middag. Efter maten satt vi och snicksnackade länge över ett glas vin, innan vi tog en liten kvällspromenad och tittade på havet och solen.

Tack för en mycket bra start på Bornholmssemestern!